Wednesday 1 February 2012

BINGKISAN DARI HATI MUJAHIDAH MUDA

Begitu indah saat dirimu tersenyum mekar dgn sebuah matlamat perjuangan...dalam dingin malam sebuah warkah ini terhasil utk dirinya yg aku sayang....untaian kasih syg yang bertaut lalu merakam detik indah dalam usaha dakwah menjadikan aku cuba terus utk teguh,,,,sungguh moment terindah dlm sejarah hidup...Namun ingin ku bisik suatu kenyataan tulus dlm diari hidupku,,aku tidak pernah terdetik sekali pun utk berada sehingga tahap ini sebelum ku temui sinar terindah yg dikenali sbgi hidayah Allah,,,dahulu ku melewati hidupku tanpa matlamat yang pasti namun aku membuka mata demi kehidupan realiti...hakikat yang aku cuba selami ialah sampai kapan umo ku di bumi Allah sbgi khalifah??

 jadi dengan sedikit coretan ini moga ia mmpu menyemai cintaku dan cinta kalian dlm mengharungi detik2 seorang mujahidah atau mujahid islam,,ku bermula dgn kisah seorang remaja wanita dari sebuah universiti..seorang yang bijak,,rendah hati,,lembut hati sesuai dgn namanya...kelahiran dr sebuah universiti yang tdk asing di malaysia,,slh sbuah universiti malaya..sungguh dia bermula dr teguran yang mmbina..dan bermula dr teguran ttg auratnya itu hatinya terpaut utk mengenal islam di hati bukan sekadar islam di ic,,alhadulillah,,,perkenalan ku bermula di sebuah laman muka buku...laman muka buku itu andai guna dgn sebaik cara,,insyaAllah manfaatnya dirasa,,jd tepuk dada tanya iman akn kegunaan yang kite lakukan dlm laman muka buku itu...

 Aku berbual nampak ringkas tapi penuh dgn pengisian...itu lah kali pertama aku memulakan dakwah dgn orang luar...sebelum ini hnya rakan2 sebaya atau junior2 di asrama...tp ini suatu tahap utk aku melangkah sedikit demi sedikit..bukan bermakna nasihat yang di salur hnya utk memperbetulkan dirinya..tp memperbetulkan jua diriku...hal wanita ini berkaitan ttg aurat,,pergaulan,,dan umum nya kembali hijrah mengikut fitrah islam...aku menghulurkan tgn menghias senyuman di wajah...senyuman yang terbit dr bibr kecilku menggambarkan ttg gembiranya di hatiku akan keadaan wanita ini yang punya hati mulus utk terus melangkah membina semagat seorang mujahidah.. Dia berada di tengah2 kelompok rakan2 nya yang sangat jauh dari sinar keindahan islam yang sebenar...de antara rakannya yang free hair dan acap kali meningglkn solat...tp dlm pd itu aku ttp bersyukur krn dia tdk free hair dan katanya lagi dia tdk tinggal solat,,juz pe yang perlu di improove kan adalah antara pergaulan nya dgn rakan2 lelaki yang ptt di batasi,,dan dy ingin utk terus berubah dlm segi aurat...

 sungguh jika kita menjaga agama,,agama itu juga akn menjaga kita..titian yang cuba wanita itu lalui ku suluh dgn semangat agar hrpn yg dibina tdk hilang di hempas ombak dlm arus modenisasi kini..dia di tengah kelompok yang msh jauh dgn kesucian hati beragama tp kita mmpu ketahui dia sendiri punya keinginan yg tnggi utk berubah..semata2 mencari redha Illahi..

 Di dalam surah Al-Mukmin ayat 60, Allah menjelaskan: Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!

 ku yakin berkat usaha dan doa nya yang berpanjangan dan rembesan doa mewangi dariku..dia mula bertapak dan bermula dgn tapak yang pertama ku tahu kdgkala dia tersungkur..tp sakitnya ku rasa bersama...aku terus mmberi semangat..dan apa jua usaha dakwah yg hnya sekelumit yg cuba utk ku bina aku terus berpaksi dgn al-quran dan sunnah..kerana itu lah peta kita semua utk cuba smpai ke destinasi termasyhur dlm khdpn abadi kita iaitu al-jannah...

 DOA,,USAHA,,ISTIQOMAH DAN TAWAKAL...berpegang pd konsep ini juga selalu ku bisik pdnya biar sedikit perubahan yg dilakukan tp istiqomah itu yg pntg bg menghias sebuah amal yang berkualiti.. 


HENDAKLAH SEKALIAN KAMU MEMBUAT PERSEDIAAN SEKUASA-KUASA BAGI KAMU DALAM SEGALA KEKUATAN BAGI MENENTANG MUSUH-MUSUH ALLAH DAN JUGA MUSUH-MUSUH KAMU." (surah al-anfal:60 Al-Quran)


 Mengatur langkah dlm lorong2 kebaikan pst de kutukan dan hinaan akn menghias di bibir2 orang yang disekeliling kita..tapi disebabkan tekadku dlm terus mmberi semangat dan keazaman nya utk berubah,,kini dia berada di suatu tahap yang merupakan turning point melakar gambaran dia akn terus dlm jln2 hidayah Allah...sungguh baru ku ketahui dlm jln dakwah ini..ia merupakan perjalanan yang sgt jauh,,panjang dan sukar..tp kesukaran itu tdk bermakna dgn mudah utk aku,,dia ataupun kalian utk berputus asa.. kini wanita itu terus menghias diri dgn syiar islam,,mnjaga hbgn persahabatannya dgn baik..mengorak langkah dlm pemakaian berlandaskan syiar..alhmdllh..walaupun begitu usaha ku tdk smpi di sini shja..rupanya aku terus terpanggil dgn usaha2 dakwah lain...

2 comments:

  1. Mujahadah yang tiada titik noktah walau hatimusudah jemu akan itu. Semoga cekal selalu hatimu akan usaha menegakkan Agama walaupun dirimu seorang WANITA..=)

    ReplyDelete
  2. syukran a'la kulli hal,,jazzakallah fil khoir,,moga Allah mmbntu usaha dakwah ana walau hnya sekelumit,,wa enta aidhon,,fi hifzillah..

    ReplyDelete