Wednesday 1 February 2012

MENCINTAI DAN DICINTAI


~..PERASAAN CINTA yang lahir terhadap seseorang BUKANLAH tanda kita akan MEMILIKINYA..namun kekadang ia muncul sebagai UJIAN dariNya buat kita, ingin melihat bagaimana kita MEMELIHARA, MENGAWAL, dan MENGURUSNYA..perasaan cinta itu AMANAH dan amanah PASTI akan DIHISAB oleh Allah..


Bila belum bersedia malangkah lebih jauh cukup cintai dia dlm diam,,biar hnya di kejauhan dan cukup dgn penuh kesederhanaan...memetik setiap inci warkah ini adalah implikasi dr persekitaranku yang mencetuskan aku sebuah kematangan berfikir...fikir risauku sungguh cetek tp aku belajar utk suatu fikir risau agar ia mmpu mnjadikan aku terus matang dan peka pd kebangkitana anak muda kini yang sering memberontak mencari identiti diri tanpa memandu keimanan di hdpn diri mereka...fikir risau itu mmbwe aku dlm perjalanan dakwah..insyaAllah..

kerana memori silam mengajar aku seribu erti : 
  • aku belajar mencintai sesuatu bila mana cinta ku utuh terhadap islam
  • aku belajar mengenal cinta bila mana aku temui sebuah hakikat perjuangan cinta abadi iaitu cintakan Illahi
  • aku belajar tabah dr sebuah hakikat kecewa
  • aku belajar sabar dari sebuah hakikat bila mana aku terluka
  • aku belajar tekal utk senyum bila mana sebuah duka menghiris di hati
  • aku belajar utk menahan duka sengsara bila mana nikmat Allah pasti mengatasi segala
Wahai engkau yg merindukan jodohmu tetaplah sabar dalam penantianmu dengan pengharapan yakin kelak ALLAH akan menyatukan hati masing2.

Wahai engkau yg mencintai dia dalam diam, tetaplah cintai dia dalam
diammu, karena cinta diammu kan lebih damai dan
indah pada waktunya, biarkanlah ALLAH sebagai saksi bisu cintamu dan dia.

Wahai engkau yg mencintainya, jagalah hatimu, jiwamu untuk cinta yg mulia & agung, yaitu bila cinta tlah terhalalkan dimata ALLAH,


"Wahai Jiwa yang Tenang.. Kembalilah kepada TuhanMU Dengan Hati yang Redha dan diredhaiNya.. Maka Masuklah dalam Golongan Hamba-hambaKU.. Maka masuklah ke dalam SyurgaKU.." (Al Fajr;27-30)


sungguh penantian itu sebuah penyeksaan,,tapi layarkan penharapan dan pergantungan kita pd Allah..penantian yang terasa sakit itu ubati ia dgn zikrullah..kelompangan di hati dan sepi meragut dirimu ubatilah ia dgn alunan al-quran penghias hati anugerah dr Illahi...kembali kan senyum manis mu dr sebuah kedukaan itu utk merangkul dirimu sbgi insan yang cekal bernaung di bwh panji2 keimanan yang berteraskan al-quran dan sunnah..

No comments:

Post a Comment