Saturday 31 March 2012

AKU TEGUH DEMI ISLAM DI HATI


Dulu aku tdk seteguh sepertimana sangkaan mu..aku tetap mulakn tapak perubahan utk jd yg lebih baik dr langkah pertama juga..serba serbi tentang diriku,,aku bukan anak ustaz atau ustazah seperti tafsiran orang ramai..bukan juga seorang pelajar dari smka atau maahad seperti andaian setiap orang..tidak pula aku dilahirkn dr golongan yg berpangkat dan berharta..dr itu semua yg paling aku tahu,,nilaian dan tafsiran yang di cari hnya pd Allah..demi meraih redha Allah tafsiran yg membezakan kita semua tetap pd sebuah nama yg diberi iman dan takwa..aku sering dikatakan iras muka ustazah,,sebab itu mereka meneka aku ank ustaz atau ustazah..tdk kurang pula yg terus memanggil aku cikgu padahal aku msh di bangku sekolah..kdg2 tersenyum juga aku bila fikir kn kembali..pernah suatu hari aku telah lengkap beruniform sekolah tp tetap juga seseorang yg tdk aku kenali memanggil aku cikgu..?????cnfuse aku,tercengang juga tika itu..bila aku bergiat aktif bg mewakili sekolah dlm pertandingan atau kursus aku sering didekati ramai pelajar wanita..soalan utama >> awak dr maahad ye??awak dr smka mne?? ..lidah ku kelu..”sy dr smk” ringkas jawapanku dgn sebuah senyuman terukir..tanda tanya di riak wajah mereka jelas terpamer..aku  tiada beza dgn rakan lain mungkin cuma mereka bertanya..drpd itu semua aku taw jwpn sebenar dlm benak hati ku..iaitu ilmu+amal = hero..ilmu – amal = zero..jd tak kesa kedudukan sekolah mu jenis apa,cemerlang nya dirimu biar kita rebut di sisi Allah..krn dunia ini hnya sementara..walau pun gah sekolah yg kau nanungi andai amal diketepi khuatir kau bah pd kehinaan..

Berilah peringatan kpd manusia dan gembirakanlah orang2 yang beriman bahawa mereka mempunyai kedudukan yg tinggi di sisi Tuhan (yunus :2 )

Dulu aku hnya taw identity diri ku dgn nama penuh ku sahaja..namun kini aku sgt kenali identity ku dgn nama ringkas tp perjuangan nya bermakna dan penuh matlamat..aku kenali identity ku dgn seorang mujahidah..MUJAHIDAH ???nama nmpk mudah?? tp ia penuh jihad utk gemilangkn islam,,nama nmpk sukar???tp ia jd indah bila percaya janji Allah..insyaAllah..jd apa identity kalian pula??belum ada??ayuh kita bangkit dr sebuah kisah lalu yg kelam tnpa sasaran sebenar utk islam..percaya pd diri kau mmpu atasi kisah lalu walau seteruk mana dirimu pd hari lalu..dan biar kn ia di sana krn ia ttp berada pd masa lalu..dan kini kau adalah yg baru dan terbaru..ubah niat dan fokus pd matlamat..tumpukan pd ISLAM dan ALLAH..kau mmpu lakukan..ia perlukan sebuah kesungguhan utk meraih sebuah keunggulan..kita melangkah bersama..keyakinan yg telah kita bina sebarkn pula pd yg msh meraba-raba mencari erti hidup yg sebenar..

Aku menasihati kalian bukan kerana aku baik,,tp tdk salah pula utk jd yg lebih baik kn??insyaAllah..hidayah pd Allah,,manusia hnya sebab..sebab utk kau memperbaharui spiritual yg termendap akibat ragu2 utk bangkit dgn sebuah perjuangan..perjuangan yg termahal dan tertinggi di hadapan Allah,,iaitu jihad fi sabilillah…susun atur strategi..kita bukan pengatur terbaik tp kita di beri peluang utk berusaha mengatur..Allah pst tentukan yg terbaik utk setiap hambaNya..kini aku temui sinar kebahagiaan hakiki walau aku terus di uji..bersangka baik pd Allah,,sebuah kekalahan atau kesusahan itu bukan satu hinaan tp hnya teguran..jgn lah sedih meratap hiba sebuah ujian hngga takut utk berdiri kembali..sinar kebahagiaan dulu sgt berbeza dri kini kerana >>

·    Cinta abadi telah aku temui iaitu cinta pd Allah dan ia membuat aku ingin terus berlari mengejar mahabbahNya demi kebahagiaan hakiki,,ia terletak di hati bkn sekadar bahagia pd luaran
·         Identiti yang aku kenali iaitu seorang mujahidah islam dan fokus nya utk gemilangkan islam..
·         Matlamat yg terpaku dlm diriku terus bertumpu pd redha Allah semata-mata
·         Langkah yang ku atur terus menyusun ke sebuah destinasi terunggul iaitu jannah Allah
·         Sinar islam bertunjang keimanan yg dicari kini menyapa diri dan ia terus mengalir dalam diri ku kini..

Alunan ombak
Yang memukul pantai
Bersama desiran angin bayu
Yang bertiup syahdu
Menghembus ke wajahku
Mengimbaukan daku
Kan kenangan lalu

Seindah secerap pawana
Sesuci pasir yang memutih
Sesegar hijau dedaunan
Bukti keagungan Tuhan
Bersama kita binakan
Kota harapan dan impian
SEMARAKKAN PERJUANGAN
GEMILANGKAN ISLAM..

Nukilan,,
Mujahidah Nur..

2 comments:

  1. Assalamualaikum .. ? Sye nk tahu lirik penuh lagu tu blh x ?

    ReplyDelete
  2. assalamualikum .....boleh saye tahu ape tajuk lagu tu

    ReplyDelete